Pomimo tego, że podnoszenie kwalifikacji zawodowych jest stałym elementem każdej ścieżki kariery, zmienna rzeczywistość i poszukiwanie stabilności jeszcze bardziej przyspieszyły wzrost zainteresowania zwiększaniem kompetencji pracowników. Rynek pracy ewoluuje od dawna, a ostatnie lata wyraźnie pokazują jak zmienia się podejście do potrzeb szkoleniowych zarówno ze strony pracowników jak i ze strony pracodawców. O tym jak efektywnie rozwijać pracowników rozmawiamy z Jowitą Walicką, Kierownikiem ds. Rozwoju Biznesu SEKA S.A.
Podnoszenie kwalifikacji pracowników – kto na tym zyskuje?
W 2022 roku sytuacja na rynku pracy zdominowana została przez kryzys po pandemii koronowirusa i wojnę toczącą się na Ukrainie. Pracownicy i pracodawcy stanęli w obliczu nowych wyzwań. Obok poczucia zagrożenia przewijała się myśl, że można pracować zdalnie, można się bardziej angażować, a także czas który „zarobiliśmy” na dojazdach wykorzystać na inwestycję w siebie. Wiele osób inwestując w swój rozwój myśli o ugruntowaniu swojej pozycji w przedsiębiorstwie. Z drugiej strony zdobyta nowa wiedza i umiejętności mogą być bardzo pomocne gdy zaistnieje konieczność zmiany sytuacji zawodowej.
Firmy nastawione na podnoszenie kompetencji pracowników zyskują ich większe zaangażowanie a także pozytywne nastawienie do firmy. W końcu jeżeli ktoś inwestuje w mój rozwój to musi dostrzegać mój potencjał i zależy mu na mnie jako pracownikowi.
Szkolenia szczególnie te które realizują potrzeby pracowników mogą skłaniać ich do większego zaangażowania. Sytuacja wymarzona to taka kiedy pracownik jest skierowany na szkolenie które według niego jest mu potrzebne (bo ma deficyt wiedzy lub umiejętności w danym temacie), a realizowane jest w trakcie godzin pracy. Należy jednak podkreślić, że stosowanie umów lojalnościowych (w ramach takiej umowy, pracownik jest kierowany na szkolenie i zobowiązany do przepracowania w danej firmie określonego czasu, który pozwoli zamortyzować koszt szkolenia) jest zabronione i nieetyczne.
Dlaczego rozwój pracownika jest ważny? Co motywuje pracowników do podnoszenia kompetencji?
Pracownik, który jest wysyłany na szkolenie czuje się zauważony, dowartościowany – skoro pracodawca we mnie inwestuje to znaczy że jestem potrzebny i wiąże ze mną jakieś plany. Jestem kierowany na szkolenie mam szansę na awans i nowe wyzwania, nie cofam się, rozwijam i patrzę w przyszłość.
Zgodnie z prawem motywacji wg Richarda Dennego: Każdego coś motywuje, a także motywuje nas poczucie rozwijania się. Wszechobecny rozwój nowych technologii wymusza uczenie się, śledzenie zachodzących zmian. Jest to nieunikniony proces w rzeczywistości w której obecnie funkcjonujemy.
Każdy, kto przestaje się uczyć jest stary, bez względu na to, czy ma 20 czy 80 lat. Kto kontynuuje naukę pozostaje młody. Najwspanialszą rzeczą w życiu jest utrzymywanie swojego umysłu młodym.
Henry Ford
Jak rozwój kadry wpływa na przedsiębiorstwo?
Korzyści jakie otrzymuje przedsiębiorstwo zaangażowane w podnoszenie kwalifikacji swoich pracowników można przedstawić w procesach przyczynowo skutkowych.
- Wyższe kwalifikacje pracowników – większa efektywność i mniejsza ilość błędów – wyższe zyski dla firmy.
- Wzrost zaangażowanie i lojalności pracowników – mniejsza fluktuacja kadr – niższe koszty rekrutacji
- Zadowolony pracownik – większe zaangażowanie w pracę
- Pozytywny wizerunek na rynku – wzrost przewagi konkurencyjnej firmy
Jak dobrze dobrać rodzaj i tematykę szkolenia do pracownika?
Dobór szkolenia powinien odbywać się poprzez analizę potrzeb i oczekiwań pracodawcy względem pracowników. Kiedy rozmawiam z osobą kierującą pracownika na szkolenie zawsze zadaje pytanie jakie cele mają zostać zrealizowane w trakcie szkolenia, czy zmienia się sytuacja zawodowa – np. zmiana stanowiska, czy pracownik otrzymał nowe zadania do realizacji. W skrócie: dlaczego pracownik idzie na szkolenie i jakie są oczekiwane efekty. Jeżeli w ofercie nie mam gotowego produktu to tworzę go po konsultacjach z naszymi ekspertami. W efekcie nasi partnerzy biznesowi mogą zamiast szkolenia otrzymać ofertę indywidualnych konsultacji lub warsztatów, które pomogą lepiej zrealizować założone cele.
Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem.
Konfucjusz
Z jakimi problemami mierzą się pracodawcy w kontekście dokształcania kadry?
Obecnie wprowadzanych jest wiele zmian w prawie pracy dostosowujących nasze prawo do wymogów Unii Europejskiej. Śledząc wprowadzane zmiany nasi eksperci przygotowują szkolenia zawierające aktualne przepisy i wszystkie zagadnienia, które implikują zmiany konieczne do wdrożenie w każdym przedsiębiorstwie. Szybko zmieniająca się rzeczywistość prawna, geopolityczna sprawia, że managerom coraz trudniej jest przygotowywać plany szkoleniowe i coraz częściej muszą reagować ad hoc. Zgodnie z panującymi trendami na rynku szkoleniowym organizujemy bezpłatne webinaria ze specjalistami z danej dziedziny, gdzie prezentujemy najbardziej aktualne zagadnienia. Nasze webinaria mają charakter otwarty i każdy kto jest zainteresowany może w nich uczestniczyć. Na wczesnym etapie planów pomaga to w zrozumieniu materii nadchodzących zmian i podjęciu decyzji czy dany obszar będzie wymagał wsparcia szkoleniowego.
Jowita Walicka
Kierownik ds. Rozwoju Biznesu SEKA S.A.
kom. tel. 786 813 649
e-mail: jowita.walicka@seka.pl
0
0
Głos/y
Ocena artykułu