Kwiecień 2023 przyniósł ważne dla pracowników zmiany. W pierwszej połowie miesiąca w Kodeksie pracy pojawiły się przepisy dotyczące pracy zdalnej, w drugiej – ustawa work-life balance. Po kilku miesiącach od ich obowiązywania ClickMeeting postanowił sprawdzić, na ile nowe przepisy, w tym również swoje nowe prawa, znają pracownicy. Wyniki przeprowadzonego badania mogą zaskakiwać.
Kwiecień br. wprowadził do Kodeksu pracy zmiany dotyczące pracy zdalnej i work-life balance.
66 proc. osób, które wzięły udział w badaniu ClickMeeting, deklaruje, że nie widzi w swojej organizacji zmian związanych z uregulowaniem pracy zdalnej, a 45 proc. nie wie, na czym polegają te zmiany.
Prawie 3/4 Polaków nie wie, na czym polegają tegoroczne zmiany w prawie w zakresie work-life balance. 19 proc. uważa, że ich pracodawca wprowadził zmiany wynikające z tej ustawy.
Badanie wskazuje na niewystarczającą komunikację na linii pracodawca – pracownicy.
Upowszechnienie się w trakcie pandemii pracy zdalnej, a także coraz większa potrzeba troszczenia się o równowagę między życiem zawodowym a prywatnym przyniosły bardzo potrzebne i wyczekiwane w polskim prawie zmiany. Ponieważ ich beneficjentami są pracownicy, wydawać by się mogło, że znajomość nowych przepisów – z których wynika dużo nowych praw – będzie wśród nich wysoka. Jednak badanie przeprowadzone przez polską platformę do wideokonferencji i spotkań online ClickMeeting pokazuje bardziej złożony obraz sytuacji. Sygnalizuje też zakłócenia komunikacyjne między pracodawcami a pracownikami w temacie nowych przepisów.
7 kwietnia 2023 r. do Kodeksu pracy wprowadzono regulacje dotyczące pracy zdalnej, które spowodowały, że może być ona wykonywana w całości lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika, a pracodawca ma obowiązek wyposażyć go w niezbędny sprzęt do świadczenia pracy na odległość. Musi on zrekompensować też koszty zużycia energii elektrycznej oraz internetu. Uchwalono również prawo do wykonywania okazjonalnej pracy zdalnej przez nie więcej niż 24 dni w roku kalendarzowym.
To niewątpliwie krok w dobrym kierunku, bo do tej pory brak uregulowania zasad pracy zdalnej bywał między pracownikami i pracodawcami źródłem rozbieżnych interpretacji i oczekiwań wobec siebie nawzajem.
ClickMeeting mówi: sprawdzam
ClickMeeting postanowił przeprowadzić badanie, które sprawdza stopień znajomości nowych przepisów wśród pracowników, a także realnych zmian, jakie nastąpiły w organizacjach. Jakie są jego wyniki? Okazuje się, że niemal połowa osób nie ma rozeznania w zmianach, a tym samym w przysługujących im nowych prawach.
1. Czy wiesz, na czym polegają zmiany wprowadzone w tym roku w Kodeksie pracy w kontekście pracy zdalnej?
Oto najważniejsze wnioski z badania ClickMeeting dotyczącego znajomości przepisów obowiązujących od 7 kwietnia br.:
- 55 proc. pracowników zna nowe przepisy dotyczące pracy zdalnej,
- 45 proc. pracowników nie wie, na czym polegają nowe przepisy w Kodeksie pracy, które obowiązują od 7 kwietnia br.,
- 44 proc. ankietowanych deklaruje, że nie zostało poinformowanych przez pracodawcę o nowych przepisach,
- 36 proc. zostało poinformowanych o nowych przepisach przez pracodawcę,
- 20 proc. nie jest pewnych, czy otrzymało takie informacje od pracodawcy.
2. Jeśli Twój pracodawca wprowadził zmiany, to jakie?
Na pytanie, czy ankietowani zauważyli, że ustawa spowodowała zmiany w ich miejscu pracy, uzyskano następujące odpowiedzi:
- 66 proc. ankietowanych nie zauważyło, aby nowe przepisy dot. pracy zdalnej spowodowały zmianę w ich miejscu pracy,
- 24 proc. otrzymało możliwość pracy w systemie hybrydowym,
- 12 proc. uzyskało dodatkowe wynagrodzenie za pracę zdalną,
- 10 proc. dostało sprzęt i narzędzia niezbędne do wykonywania pracy zdalnej.
3. Czy chciał/abyś, żeby w Twojej firmie wdrożono zmiany dotyczące pracy zdalnej?
Zaskakująco brzmią odpowiedzi na pytanie, czy ankietowani chcieliby, żeby w ich firmach wdrożono zmiany dotyczące pracy zdalnej:
- 30 proc. respondentów zadeklarowało, że nie jest zainteresowanych nowymi rozwiązaniami,
- 29 proc. nie jest pewnych, czy ich chce,
- 22 proc. oczekuje takich zmian w swojej organizacji,
- 19 proc. uważa, że ich pracodawca wprowadził już regulacje wynikające z ustawy.
Być może więc nie tylko pracodawcom coraz bardziej zależy na powrocie pracowników do biur po kilku latach pracy zdalnej, ale także oni sami są już mniej zainteresowani tym modelem pracy. Najbliższe miesiące i lata pokażą, jaki trend dominuje.
Potrzeba więcej zmian w obszarze work-life balance
Jednocześnie okazuje się, że pracownicy nie znają również przepisów dotyczących work-life balance. Nowelizacja Kodeksu pracy, która weszła w życie 26 kwietnia 2023 r., wprowadziła m.in. bezpłatny urlop opiekuńczy, wydłużenie urlopu rodzicielskiego oraz dała możliwość zwolnienia od wykonywanych obowiązków z powodu siły wyższej. Jej uchwalenie związane było z wdrożeniem do porządku prawnego dwóch unijnych dyrektyw – w sprawie przewidywalnych i przejrzystych warunków pracy oraz równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.
Jaka jest znajomość tych przepisów? Z badania ClickMeeting wynika, że:
- prawie 3/4 Polaków nie wie, na czym polegają tegoroczne zmiany w prawie w zakresie work-life balance,
- 42 proc. badanych nie jest pewnych, czy firma, w której pracują, wprowadziła zmiany związane z ustawą work-life balance,
- 40 proc. deklaruje, że ich pracodawca w ogóle nie wprowadził nowych rozwiązań,
- 19 proc. uważa, że ich pracodawca wprowadził zmiany wynikające z ustawy work-life balance,
- 11 proc. respondentów podkreśliło, że w ich miejscu pracy już wcześniej dbano o dobre praktyki w tym zakresie,
- 8 proc. twierdzi, że w ich przedsiębiorstwach są obecnie większe możliwości w temacie równowagi między życiem prywatnym a pracą.
To, co zwraca uwagę w odpowiedziach, to duża dysproporcja między osobami, które nie widzą lub nie są pewne, że ich pracodawca wprowadził zmiany związane z work-life balance, a tymi, które widzą je w swoim miejscu pracy.
Ciekawe jest to, że niemal tyle samo osób chce, aby ich pracodawca, jeśli jeszcze tego nie zrobił, zapewnił im większą równowagę między pracą a życiem prywatnym (26 proc.), co nie czuje potrzeby poprawy w tym zakresie (23 proc.) Czy już jest tak dobrze, czy nie przywiązują do tego większej wagi? Tego nie wiadomo.
Komunikacja buduje zaufanie
Na pewno warto, aby wyniki tego badania dotarły do pracodawców, bo pokazują one, że jest jeszcze sporo do zrobienia w kwestii wdrażania nowych przepisów oraz że poprawy wymaga komunikacja na linii pracodawca – pracownicy. Anna Zielińska z ClickMeeting przypomina, że informowanie pracowników o zmianach w przepisach jest obowiązkiem pracodawcy. Zwraca uwagę, że być może pracodawcy skupiają się wyłącznie na wprowadzeniu nowych regulacji do firmowych regulaminów, a przydałyby się jednocześnie krótkie szkolenia dla pracowników z nowych przepisów czy tworzenie zbiorów odpowiedzi na najczęstsze pytania, czyli FAQ, co zwiększyłoby wzajemne zaufanie.
Tak samo warto, by pracownicy również sami dążyli do poznania nowych przepisów, bo dzięki temu mogą wiedzieć, czego mogą oczekiwać od swojego pracodawcy.
Może jesień i powrót do pracy z urlopów to dobry moment na uzupełnienie swojej wiedzy oraz wprowadzenie zmian w organizacji i lepsze ich komunikowanie?
Wyniki badania opublikowano 4 września 2023. Badanie przeprowadzono na grupie 500 osób, zatrudnionych na umowie o pracę, w wieku 18-55+ lat.
Opracowanie na podstawie badania ClickMeeting: Anna Witkiewicz
Źródło: Wszystkie zaprezentowane dane pochodzą z Biura Prasowego ClickMeeting
0
0
Głos/y
Ocena artykułu