96,6 proc. pracowników oczekuje, że pracodawca będzie wspierać ich zdrowie psychiczne. Jednocześnie prawie 60 proc. nie wierzy, że otrzyma od niego wsparcie, gdy będzie doświadczać przeciążenia psychicznego. Te dane, pochodzące z badania „Zdrowie psychiczne na polskim rynku pracy”, przeprowadzonego w 2023 roku przez Poradnię Zdrowia Psychicznego „Harmonia”, najlepiej pokazują, jak wiele mają do zrobienia pracodawcy w kwestii zadbania o zdrowie psychiczne swoich pracowników.
1. Rosną oczekiwania pracowników wobec pracodawców pod względem dbania o ich zdrowie psychiczne, a pracodawcy coraz bardziej widzą, że są one uzasadnione.
2. Pandemia przyspieszyła wprowadzanie nowych benefitów zdrowotnych.
Na jakie benefity warto stawiać dziś?
3. Pracownicy oczekują od pracodawców działań długofalowych w zakresie wsparcia psychologicznego, psychoedukacji oraz kultury organizacyjnej i wskazują na konkretne rozwiązania.
Oczekiwania pracowników wobec pracodawców zaczęły rosnąć już wcześniej, na co wskazują również wyniki badania Zespołu Krajowego Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy w 2018 roku, w którym udział wzięło 1000 pracowników średnich i dużych firm w Polsce. Blisko 50 proc. z nich stwierdziło, że w przypadku zmiany pracy będzie poszukiwać firmy, która zadba o ich zdrowie znacznie lepiej, niż wymagają tego przepisy BHP, a 40 proc. zadeklarowało, że będzie się bardziej angażować w pracę, jeśli firma będzie lepiej dbała o ich zdrowie. To poważny argument dla organizacji, by dbać o swoich ludzi.
I pracodawcy coraz częściej dostrzegają potrzebę większego zatroszczenia się o pracowników, bo dane nie kłamią. A według danych ZUS zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania stanowiły podstawę 10,5 proc. zwolnień lekarskich wystawionych w 2021 r. Systematycznie rośnie liczba osób zmagających się z wypaleniem zawodowym i depresją. Ta ostatnia już teraz jest w ścisłej czołówce najczęstszych chorób, a przewidywania ekspertów wskazują, że do 2030 r. depresja będzie najczęściej diagnozowaną jednostką chorobową na świecie. Te liczby, przekładające się też na realne straty finansowe dla firm i gospodarki, jasno pokazują, że nie ma czasu do stracenia, trzeba działać.
Pandemia uwrażliwiła pracodawców na potrzeby pracowników
Wiele nauczyła nas pandemia. To wtedy, jak nigdy dotąd, pracodawcy mogli zobaczyć w swoich pracownikach pełnowymiarowe osoby. Których życie nie zaczyna się i nie kończy na pracy, tylko którzy oprócz mierzenia się z obowiązkami zawodowymi, codziennie mają z tyłu głowy wiele innych osobistych trosk, wyzwań i niepokojów. I że potrzebują zrozumienia i uszanowania tej sytuacji.
Dlatego pandemia przyspieszyła wdrażanie dodatkowych benefitów. Obok standardowych pakietów prywatnej opieki medycznej i sportowych, pojawiły się możliwości skorzystania z wizyt u psychologa czy webinary z psychologami, którzy pomagali pracownikom lepiej zrozumieć ich emocje podczas pracy zdalnej i rozładowywać stres i niepewność, jakie jej towarzyszyły. Nowym standardem stały się też w wielu większych firmach dodatkowe dni płatnego urlopu, pojawili się happiness managerowie, których zadaniem jest dbanie do dobrostan pracowników.
Jakich benefitów aktualnie oczekują pracownicy?
Dziś ważne jest, aby pracodawcy nie tracili z oczu żadnego aspektu, który wpływa na to, jak pracownik czuje się w pracy. Punktem wyjścia powinien być Kodeks pracy, który definiuje powinności pracodawcy wobec pracownika w tym względzie, jednak organizacje, którym naprawdę zależy na ich ludziach, mogą dać im znacznie więcej niż to, do czego zobowiązuje ich prawo.
Komfort pracy zaczyna się wygodnego stanowiska pracy i jasnego zdefiniowania zakresu obowiązków. Już to pozwala znacznie ograniczyć stres wynikający z pracy w miejscu, w którym trudno się skupić, czy niejasnych oczekiwań wobec pracownika. W dalszej kolejności warto zadbać o pakiety opieki medycznej, które w coraz większym stopniu uwzględniają opiekę psychologiczną i dają możliwość konsultacji u psychologa i psychiatry oraz pakiety sportowe, które pozwalają pracownikowi skorzystać z takiej aktywności fizycznej, jaką faktycznie lubi.
Warto też promować zdrowe odżywianie. Nie tylko polepszy ono samopoczucie, ale według badań WHO, może też zwiększyć wydajność pracowników nawet o 20 proc. Oprócz owocowych dni, które dla wielu osób nie są już wystarczającym benefitem, pracodawcy mogą zapewnić pracownikom karnety na zdrowe posiłki. Warto to wziąć tym bardziej pod uwagę, że jak wynika z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service, wraz ze wzrostem inflacji pracownicy zaczęli coraz bardziej oczekiwać od organizacji benefitów pozwalających im obniżyć koszty życia. I tak 25 proc. osób liczy właśnie na darmowe wyżywienie w pracy.
Benefitem bardzo oczekiwanym przez pracowników jest 4-dniowy tydzień pracy, ale to wciąż pieśń przyszłości. Natomiast niewątpliwie krokiem w dobrą stronę jest uelastycznienie godzin zaczynania i kończenia pracy, co pomaga pracownikom lepiej godzić obowiązki zawodowe i prywatne oraz pracować bardziej w zgodzie ze swoim rytmem dobowym.
Jak budować zdrową kulturę organizacyjną
Działania podejmowane przez pracodawców w celu zadbania o zdrowie psychiczne pracowników powinny mieć charakter kompleksowy i długofalowy, na co wskazali uczestnicy wspomnianego wcześniej badania „Zdrowie psychiczne na polskim rynku pracy”. I wyrazili swoje oczekiwania w zakresie wsparcia psychologicznego, psychoedukacji oraz kultury organizacyjnej. Może się to przełożyć na takie działania, jak warsztaty ze specjalistami, uczące, jak rozpoznawać pierwsze objawy stresu i jak sobie z nim radzić, jak lepiej zarządzać zespołem, dofinansowanie psychoterapii czy wsparcie coacha kariery w trudnych sytuacjach zawodowych.
Pamiętajmy jednak, że najwięcej dobrego przyniesie budowanie zdrowej kultury organizacyjnej, w której pracownik czuje się szanowany i ma poczucie wpływu na swoją pracę. Pomoże w tym budowanie kultury opartej na współdziałaniu, a nie współzawodnictwie, stworzenie jasnych zasad awansu i procedur przeciwdziałających różnego typu nadużyciom czy promowanie postaw otwartości, empatii i zrozumienia dla osób z problemami psychologicznymi.
To niezwykle szeroki temat, który znalazł odzwierciedlenie w międzynarodowej normie ISO 45003, będącej zbiorem wytycznych do zarządzania zagrożeniami psychospołecznymi. Jej autorzy wzięli pod lupę wszystkie aspekty funkcjonowania organizacji i określili, jakie działania powinny one wdrożyć, by przeciwdziałać powstawaniu sytuacjom uderzającym w zdrowie psychiczne pracowników. A następnie, jak monitorować wprowadzone procedury i je doskonalić. Normę ISO 45003 warto wdrożyć w organizacji, by stać się atrakcyjnym pracodawcą dla pracowników i kandydatów – mającym świadomość współczesnych zagrożeń dla zdrowia psychicznego i robiącym wszystko, by im przeciwdziałać. Będzie to z korzyścią i dla pracowników, i dla firm, które zyskają bardziej zaangażowanych ludzi, co przełoży się na większą produktywność, innowacyjność i stabilność organizacyjną.
Autorka: Anna Witkiewicz
Źródła:
1. https://www.prawo.pl/kadry/wypalenie-zawodowe-benefity-czy-systemowe-rozwiazania,513162.html
2. https://www.prawo.pl/kadry/w-jaki-sposob-pracodawcy-powinni-zadbac-o-zdrowie-pracownikow,514381.html
3. https://serwisy.gazetaprawna.pl/praca-i-kariera/artykuly/8697762,pracownicy-zdrowie-psychiczne-wsparcie-przez-pracodawcow.html
4. https://harmonia.luxmed.pl/wp-content/uploads/2023/03/Raport-Zdrowie-psychiczne-na-polskim-rynku-pracy-Poradnie-Zdrowia-Psychicznego-HARMONIA.pdf
5. https://www.gov.pl/web/sluzbacywilna/dbanie-o-komfort-psychiczny-pracownikow
0
0
Głos/y
Ocena artykułu