Według raportu LinkedIn w postpandemicznej rzeczywistości pracownicy zrewidowali swoje priorytety w relacjach z pracodawcami. Standardem stały się już elastyczne warunki pracy i dbanie równowagę życia zawodowego i prywatnego. Potrzebę tą odzwierciadlają również przepisy, które zmieniają się wraz z aktualnymi realiami co tylko potwierdza jak ważne są to tematy. Dyrektywa work-life balance, czy wreszcie wchodzące w życie przepisy o pracy zdalnej. Zwłaszcza te ostatnie będą próbą siły dla organizacji, ponieważ pomimo dwóch lat pracy nad nowelizacją ustawy, przedsiębiorcy będą mieli zaledwie 14 dni na wprowadzenie nowych zasad. Jednak dzisiaj nie piszemy o przepisach. Kultura pracy ciągle ewoluuje. Nie pracujemy już jak dekadę temu… nie pracujemy już nawet jak dwa lata temu.
Elastyczność czasu i miejsca pracy
W niedalekiej przyszłości jeden standard pracy dla wszystkich nie będzie miał już zastosowania. Co więcej, już teraz praca wszystkich pracowników w biurze od 8.00 do 16.00 nie ma nic wspólnego z efektywnością. Elastyczność do droga naprzód. Coraz więcej pracowników po prostu rezygnuje z pracy w firmie, jeżeli ta nie zapewnia im szerszych ram w których mogą się poruszać względem: czasu, miejsca i sposobu pracy. Im szybciej managerowie dojdą to wniosku, że powinni mierzyć wyniki, a nie aktywność tym szybciej przekonają się do elastycznego modelu pracy. Dodatkowo to ważny element w kontekście zachowania równowagi między pracą, a życiem prywatnym
Pracownicy, którzy są zadowoleni z elastyczności czasu i miejsca pracy 2,6 razy częściej raportują swoje zadowolenie i 2,1 razy częściej polecają pracę w swojej firmie.
Przy czym w ogłoszeniach o pracę w kontekście elastyczności czasu pracy pisze się o 83% więcej niż w 2019, a w komunikacji korporacyjnej firmy podejmują temat częściej o 343% niż w 2019 r.
Kto i jak angażuje się w komunikację korporacyjną poruszającą ten temat?
- Generacja Z +77%
- Milenialsi +30%
- Generacja X -5%
- Baby boomers – 31%
Wellbeing
Firmy doskonale zdają sobie sprawę, że stawiając na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne i fizyczne pracownika, nie tylko wpływają na jego pozytywny odbiór firmy, ale również motywację, zaangażowanie i efektywność.
Dobrostan pracownika nie tworzy już tylko wygodnie miejsce pracy, ale cała kultura organizacyjna i styl pracy. Empatyczny lider, zachowanie etycznych standardów pracy i strategie wspierające zdrowie psychiczne i fizyczne. Era gloryfikowania pracujących ponad miarę odchodzi w przeszłość. Ludzie zdali sobie sprawę z tego, ze poza pracą też jest życie, a kluczem do dobrego samopoczucia jest odpowiednie zbalansowanie tych dwóch rzeczywistości.
Pracownicy, którzy czują się zaopiekowani w firmie są 3.2 razy szczęśliwsi w pracy i 3,7 razy częściej polecają pracę w firmie
Kto chciałby więcej inwestycji w zdrowie fizyczne i psychiczne pracowników, w kontekście poprawy kultury organizacji.
- Generacja Z 66%
- Milenialsi 51%
- Generacja X 41%
- Baby boomers 31%
Pracownicy wykazują coraz większą determinację w poszukiwaniu dobrych warunków pracy, które zaspokoją ich potrzeby i zapewnią dobrostan psychiczny i fizyczny. Z pewnością są to nowe wyzwania dla przedsiębiorców, ale również nowe szanse dla organizacji, które dopasują swoją kulturę do nowych warunków. Ma to kluczowe znaczenie w czasie kiedy coraz trudniej będzie znaleźć wysokokwalifikowanych i utalentowanych pracowników.
To właśnie kultura organizacji może być świetnym punktem zaczepienia w komunikacji nastawionej na pozyskiwanie pracowników. Kiedy poruszane tematy zawierają informację o kulturze organizacji zaangażowanie w takie posty wzrasta o 67%
Użytkownicy LinkedIna publikują coraz więcej postów dotyczących powyższych zagadnień. W 2021 w stosunku do 2019 wzrosty wyglądają następująco:
- „Elastyczna praca” +362%
- „Wellbeing” + 35%
- „Kultura organizacji” +15%
W najbliższym czasie będą to kluczowe tematy wykorzystywanie w employer brandingu oraz rekrutacji. Kultura organizacji powinna być dynamiczna i nastawiona na zmieniającą się rzeczywistość. Zwłaszcza jeśli to właśnie od strony pracowników płyną tak czytelne komunikaty i oczekiwania odnośnie sposobu pracy i rozwoju kariery.
Opracował: Jacek Baj, SEKA S.A.
Pełen raport linkedin:
0
0
Głos/y
Ocena artykułu