Pracownicy chcą się szkolić! Przedsiębiorca chce szkolić. Układ idealny. Dlaczego jednak często w organizacji nie udaje się zrealizować szkoleń bądź te, które się odbędą, nie mają przełożenia na realną zmianę? Odpowiedź na to pytanie może znać firma zewnętrzna, która po dokładnym audycie przygotuje dedykowany program szkoleniowy, a następnie będzie nim zarządzać. O zaletach outsourcingu szkoleń rozmawiamy z Ewą Turek-Chilkiewicz, specjalistką ds. szkoleń SEKA S.A.
Ewa TUREK-Chilkiewicz specjalistka ds. szkoleń SEKA S.A.
Czym jest outsourcing szkoleń? Co go odróżnia od zlecenia wykonania szkolenia?
To kompleksowa usługa nadzoru nad planowaniem i realizacją szkoleń w firmie – zarówno w obszarze szkoleń obligatoryjnych, jak i wszystkich innych. Zajmujemy się realizacją szkoleń od etapu zatrudnienia pracownika i dbamy o ich terminową realizację w okresie jego zatrudnienia w firmie. Współpraca z klientem jest długofalowa i nie opiera się na jednym obszarze szkoleń obligatoryjnych, ale dotyczy także szkoleń zawodowych oraz miękkich, które zainteresują naszego klienta. Nie tylko wykonujemy dla niego szkolenie, ale również mamy pełną historię szkoleń zrealizowanych przez daną firmę czy danego pracownika. Dbamy, aby w odpowiednim czasie zrealizować szkolenie ponownie, jeśli zbliża się data jego ważności.
A może lepszym, efektywniejszym rozwiązaniem jest zbudowanie wewnętrznego działu szkoleń w organizacji?
W wielu przypadkach współpracujemy właśnie z działem szkolenia, który w organizacji ma zupełnie inny zakres działań. My skupiamy się na organizacji i wykonaniu szkolenia, na które dział szkoleń zleca zapotrzebowanie. Po naszej stronie jest pełna organizacja – w zakresie terminu, trenera czy zaproszenia grupy wybranej na dane szkolenie. W pełni zajmujemy się panelem organizacyjnym i wykonawczym usługi zleconej nam przez firmę.
W jakich branżach outsourcing szkoleń jest dla firmy racjonalnym i wskazanym działaniem?
Współpracujemy z wieloma firmami zarówno z branży transportowej, lotniczej, jak i kosmetycznej, odzieżowej czy bankowej. Są to bardzo różnorodne firmy pod kątem branży, zatrudnienia i polityki zarządzania szkoleniami. Organizacjom, z którymi współpracujemy, zależy na sprawnym i terminowym zarządzaniu procesem realizacji szkoleń. Należy pamiętać, że nasi klienci otrzymują kompleksową usługę planowania, zarządzania i realizacji szkoleń również dzięki dostępności naszych oddziałów oraz wykwalifikowanej kadrze.
Kto w firmie odpowiada za wybór firmy obsługującej procesy szkoleniowe organizacji i za współpracę z nią? Jak się do takiej współpracy przygotować?
Najczęściej jest to HR manager lub inna osoba odpowiedzialna za szkolenia obligatoryjne w firmie i politykę szkoleniową. Naszą współpracę zawsze rozpoczynamy od spotkania, podczas którego poznajemy oczekiwania klienta, a także omawiamy gotowe i wypracowane przez nas rozwiązania i narzędzia, którymi możemy wesprzeć klienta, by szybko rozpocząć efektywną współpracę. Nasz model współpracy opiera się na wyznaczeniu osoby odpowiedzialnej za realizację zadań outsorcingu w pełnym zakresie, co oznacza, że klient kontaktuje się tylko z jedną osobą. Osoba odpowiadająca za szkolenia ze strony klienta powinna w pierwszym etapie współpracy wskazać potrzeby szkoleniowe pracowników, a następnie przekazać nam bazę danych uwzględniającą informację o ostatnio odbytych szkoleniach swoich pracowników. Kolejnym etapem jest przekazanie pracownikom informacji o przejęciu zarządzania szkoleniami przez firmę zewnętrzną. Dzięki temu w organizacji klienta zbudowana zostaje świadomość, że kontrolę procesów dotyczących szkoleń sprawować będzie SEKA S.A. i że to my od tej pory będziemy mobilizować pracowników do terminowej realizacji szkoleń obligatoryjnych. Należy pamiętać, że my dbamy o terminowość i raportujemy klientowi poziom realizacji szkoleń, a klient zapewnia nam wiedzę na temat wszelkich zmian personalnych, jakie zachodzą w organizacji.
Jakimi kryteriami należy się kierować, wybierając firmę, która będzie świadczyła usługi szkoleniowe dla naszej organizacji?
W przypadku szkoleń obligatoryjnych najlepiej jest to zweryfikować poprzez podjęte działania z naszej strony w zakresie terminowej realizacji szkoleń. Zaproszenia do realizacji szkoleń wysyłane są z wyprzedzeniem, aby zniwelować sytuacje, w których pracownik nie ukończy szkolenia w odpowiednim terminie. Dodatkowo wysyłamy na bieżąco przypomnienia oraz informujemy przełożonych o zbliżającym się okresie ważności szkolenia i wynikających z tego tytułu zagrożeniach. Ponadto w naszych działaniach wykazujemy się kreatywnością i proaktywną postawą, co również jest istotne dla klienta.
Dlaczego warto outsourcować procesy szkoleniowe?
- Odciążenie klienta poprzez przekazanie procesu szkoleń i wszystkich związanych z tym kwestii organizacyjnych.
- Efektywne zarządzanie procesem szkoleń
obligatoryjnych od momentu zatrudnienia pracownika przez cały okres zatrudnienia; - Dbałość o terminową realizację szkoleń obligatoryjnych poprzez stały kontakt z pracownikiem.
- Stały monitoring procesu realizacji szkoleń – możliwość przygotowania zestawień dla klienta dotyczących tego, kto i kiedy ukończył dany rodzaj szkolenia, kiedy należy wykonać kolejne szkolenie itp.
- Stabilność opieki i koordynacji procesów szkoleniowych oraz dostęp do wiedzy eksperckiej i specjalistów zatrudnionych w firmie SEKA S.A.
0
0
Głos/y
Ocena artykułu