Samochody elektryczne i hybrydowe stają się codziennością na naszych ulicach. Stają się również codziennością w warsztatach samochodowych przystosowanych do ich serwisowania. Coraz chętniej i śmielej pasjonaci motoryzacji przerabiają i adaptują youngtimery i klasyki na auta elektryczne, dając im drugie życie. Rośnie więc zapotrzebowanie na specjalistów przygotowanych nie tylko do kreatywnej, ale i bezpiecznej pracy z „elektrykami”.
WOJCIECH KOPACZ manager projektu BIO SERVICE
Czy tradycyjny warsztat samochodowy różni się od tego, który serwisuje samochody elektryczne? Z jakimi przepisami środowiskowymi mamy do czynienia w zakresie gospodarowania odpadami oraz innych obowiązków dot. ochrony środowiska?
Po pierwsze – warto zaznaczyć, że nie każdy tradycyjny warsztat może obsługiwać auta zelektryfikowane (mowa tu o autach hybrydowych, hybrydowych plug-in oraz elektrycznych). Mimo to praktyka pokazuje, że często – aby nie tracić klienta – wiele warsztatów podejmuje się napraw, chociaż brakuje im odpowiednich kwalifikacji oraz narzędzi. Często mówi się o serwisowaniu aut elektrycznych, ale warto zauważyć, że w domyśle mówimy o serwisowaniu aut z dodatkową elektryczną instalacją wysokonapięciową służącą do napędzania pojazdu. Te występowały już przeszło 20 lat temu w Toyotach/Hondach. W warsztatach obsługujących auta zelektryfikowane nadal obowiązują te same przepisy związane z gospodarką odpadami regulowaną przepisami ustawy o odpadach oraz rozporządzeniami wykonawczymi do tej ustawy.
Czy każdy warsztat samochodowy może obsługiwać auto elektryczne? Jeżeli tak, to w jakim zakresie i jakie odpady mogą być generowane przy takiej obsłudze?
Wiemy, że warsztaty samochodowe nieprzystosowane pod kątem obsługi podejmują się napraw niezwiązanych z układem HV. Z pozoru wiele czynności obsługowych nie jest związanych z tym układem. Niestety przepisy nie są precyzyjne pod tym kątem i pomimo że wiele czynności wydaje się prostych, niezwiązanych zupełnie z wysokim napięciem, pośrednio mają z nim związek. Można tu wspomnieć np. o pomarańczowych kablach (ustalony kolor układu HV) przebiegających przy innym akurat serwisowanym układzie auta. Pamiętajmy, że prawo pracy obowiązuje cały czas i tak naprawdę krytycznym momentem w rozstrzygnięciu będzie precedens – wypadek śmiertelny, który chyba jeszcze nie miał w Polsce miejsca. W środowisku znane są przypadki dotyczące wypadków w zagranicznych warsztatach. Natomiast w Polsce jedynym dopuszczeniem poza kwalifikacją zawodową jest uprawnienie energetyczne 1kV. To niestety za mało, i w dodatku te uprawnienia są przeznaczone do obsługi instalacji obiektowych, a nie samochodowych. Kluczowe wydają się przestrzeganie zasad bezpieczeństwa oraz porządek „dopuszczeń” do pracy w środowisku zagrożenia życia, jakim jest praca w obecności instalacji HV auta. W przypadku tych aut mamy do czynienia z identycznymi przepisami odnośnie do ochrony środowiska, jednak ponadto możemy mieć dodatkowe odpady w postaci uszkodzonych wiązek czy modułów elektronicznych nienadających się do ponownego montażu.
Jakich formalności należy dopełnić w zakresie gospodarowania odpadami? Kto może pomóc w przypadku zamiarów uruchomienia warsztatu? Jakich formalności musi dopełnić w zakresie gospodarowania odpadami i kto może pomóc w dopełnieniu wszelkich formalności?
Właściwa gospodarka odpadami jest prawnym obowiązkiem każdego warsztatu samochodowego. Praktycznie każda obsługa auta wiąże się z jakimiś odpadami, a część z nich stanowi również pewną wartość. Aby zapanować nad właściwą gospodarką odpadów wewnątrz warsztatu, jak również ich terminowym odbiorem, warto powierzyć to profesjonalistom, np.; Bio-Service Inter Cars. W tym przypadku rodzaj obsługiwanych napędów nie ma znaczenia. Obowiązek rejestracji BDO dotyczy wszystkich podmiotów generujących odpady.
Jaki sprzęt oraz wyposażenie powinienem posiadać w warsztat, aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i pracownikom oraz działać zgodnie z przepisami?
Pamiętajmy, że wymogi prawne w zakresie tego, co może być wykonane i przez kogo, stanowią jedynie podstawowe wytyczne i ograniczenia. Prawdziwa elektromobilność w Polsce w 2023 r. jest nadal na początku drogi, zatem nie ma też precyzyjnych wytycznych zarówno po stronie wymaganych kwalifikacji, jak również tego, jakie narzędzia (poza niezbędnym oznakowaniem) powinny być w warsztacie. Warto nadmienić, iż uprawnienie energetyczne 1kV, choć stanowi wymóg formalny, niewiele pomaga podczas rzeczywistej obsługi auta. Najistotniejsze z punktu widzenia podstawowej ochrony jest prawidłowe oznakowanie stanowiska pracy oraz niedopuszczanie do niego nikogo niepożądanego. W praktyce pomimo systemów pass-thru wspomagających wymianę części, to od profesjonalnego przeszkolenia i posiadanych kompetencji mechanika zależy bezpieczeństwo pracy. Świadomość natury prądu i jego właściwości jako realnej przyczyny utraty życia jest nie mniej istotna.
Czy można hobbystycznie w przydomowym warsztacie budować, remontować samochód elektryczny? Jak przygotować domowy warsztat pod względem prowadzenia gospodarki odpadami?
O ile nie generujemy odpadów pochodzących z obsługi auta, to w zasadzie we własnym garażu przystosowanym do pewnych napraw jest to możliwe. Oczywiście zakładając nawet, że posiadamy niezbędną wiedzę i narzędzia, cały czas naprawę przeprowadzamy na własną odpowiedzialność. Pamiętajmy, że pracując na własnej posesji, możemy więcej, niż mieszkając np. we wspólnocie mieszkaniowej. Jednak cały czas obowiązuje nas prawo i wszelkie wykroczenia związane z ochroną środowiska czy stwarzanie potencjalnego ryzyka dla sąsiadów mogą je naruszać. W przypadku generowania odpadów sytuacja nie jest już tak prosta, bowiem każdy rodzaj odpadu powinien znaleźć swoją właściwą ścieżkę utylizacji.
0
0
Głos/y
Ocena artykułu